Därför belönar man med lojalitetsprogram

23 mars 2022 william eriksson

editorial

Är det någonting här i världen som är värt att belöna, så är det lojalitet. Oavsett om det är till en fotbollsklubb, arbetsgivare, familj eller vänner. Lojalitet är någonting beundransvärt. Att veta att man kan räkna med en särskild person i vått och torrt är guld värt. Det är en trygghet som faktiskt är svårt att riktigt sätta ord på, oavsett hur hårt man försöker. Och du kan lita på att skribenten som skriver den här texten verkligen gör sitt bästa för att sätta just ord på lojalitet.

Ibland är det nästan lättare att kontextualisera och måla upp ett exempel. Så låt oss göra det. Du handlar naturligtvis någonting nästan varje dag. Även om det bara är livsmedelsvaror. Det är antagligen inget långskott att antaga att du handlar i mer eller mindre samma affär varje gång. Även om det finns andra alternativ. Så, vad är det som håller dig kvar? Kundlojaliteten förstås, men den kanske har växt fram tack vare butikens särskilda kundklubb.

 

kundklubb

Särskilt incitament

För det är inte så att du en gång vaknat och bara bestämt dig för i vilken butik du ska göra dina flesta inköp. Det krävs ofta ett incitament. Inte sällan består det incitamentet av just en kundklubb med ett särskilt lojalitetsprogram. Det programmet kanske går ut på att skapa så förmånliga och personliga erbjudanden för dig som det är möjligt. Så länge du stannar hos butiken och inte handlar någon annanstans.

Det man vill åt är en slags morot för att få dig som kund att fortsätta handla i den specifika butiken. Affärsägare vet om att det råder stor konkurrens och att de måste vara kreativa i sina handlingar för att behålla dig. Kundklubbar är ett smart sätt göra det på. Alla tjänar liksom på det. Du som kund får grymma erbjudanden, samtidigt som butiken inte förlorar dig till en annan butik.

Fler nyheter